Nutri-score en nu?

Nutri-scores… een nieuwigheid in menig grootwarenhuis.  Tijd dus om dit ’s van nader te bekijken.

Een nutri-score wordt gezien als een nieuw soort gezondheidslabel op voeding.  Ze wordt onderverdeeld in een 5-kleurenschaal met 5 letters;   van A, donkergroen tot E, rood.

nutriscore.jpg (500×271)

De onderverdeling houdt rekening met positieve-en negatieve kenmerken van voedingsstoffen.  Positieve elementen zijn vezels, fruit, groenten, noten en eiwitten.  Negatieve elementen zijn het totaal aan caloriëen, verzadigde vetten, suikers en zout.  Op basis van deze eigenschappen komt men tot een score tussen -15 (beste) en +40 (slechtste).

A staat voor die voedingsmiddelen die onze voorkeur genieten.  E houdt die groep van voedingsmiddelen in die best beperkt worden in consumptie.

MAAR… er hangt een maar aan dit verhaal.  Enige voorzichtigheid en alertheid is geboden bij het aflezen van de nutri-score.  Het geeft je een indicatie van wat gezond en ongezond is in een welbepaalde groep van voedingsmiddelen maar je kan niet gaan vergelijken tussen de verschillende groepen.   Wel of niet bewerkte voedingsmiddelen, de manier van klaarmaken, de grootte van je porties, enz. spelen tevens een rol.  Beschouw daarom de voedingsdriehoek als complementair en blijf verpakkingen lezen: must do’s die ik in de praktijk blijf promoten.

Een voorbeeld: Olijfolie heeft doorgaans een nutri-score D, scoort daarbij net iets beter dan de harde bereidingsvetten zoals boerenboter en margarine die E scoren, maar hoort in kleine hoeveelheden wel thuis in een gezond voedingspatroon.  Ok, het klopt dat olijfolie een vet is en het is zelfs vetter dan bv. boter, maar het bevat betere vetten zoals onverzadigde vetten, waardoor het een gezondere invloed heeft op ons lichaam.  1 soeplepel per persoon om eten klaar te maken is dus gezond te noemen.

En voedingsmiddelen met score A of B genieten dan wel mogelijks de voorkeur, maar dit wil nog niet zeggen dat je er onbeperkt van mag eten.  Zo hebben (onbewerkte) noten een goede Nutri-score maar noten zijn wel energierijk (veel calorieën) waardoor je er niet onbeperkt van mag eten.  Dagelijks een handje onbewerkte noten is meer dan voldoende én een gezond tussendoortje.

CONCLUSIE:  De Nutri-score is een nuttig hulpmiddel als je het correct gebruikt.  Het helpt om binnen een bepaalde voedingsgroep een gezonde(re) keuze te maken maar dient niet als dé basis an sich om dé juiste keuze te maken.  Blijf kritisch, denk eveneens aan de voedingsdriehoek, gebruik je gezond verstand bij het klaarmaken van eten en lees verpakkingen erop na.

Share and Enjoy !