Vandaag is het internationale dag van Fibromyalgie

Vandaag is het internationale dag van fibromyalgie

Naar schatting lijdt 3 tot 5 procent van de Europese bevolking aan fibromyalgie gekenmerkt door pijnklachten.

Wat ik meen te weten over fibromyalgie: het is een stressreactie als gevolg van:

  1. Een psycho-emotioneel trauma of traumata (70%).Ook hoe je ter wereld gekomen bent en zelf de periode nog vóór je effectief de lucht van onze
    wereldbol op je huid hebt gevoeld of ingeademd, kan een grote impact spelen op je verdere leven.  En
    hiervoor verwijs ik naar het stukje tekst dat ik eerder schreef op moederdag over Early Life Stress.
  2. Zenuwschade door bv. virus, whiplash, zware metalen, enz (30%)Ik wil je nu meenemen in een waargebeurd verhaal van een klant van mij.C heeft overal pijn.  Haar gewrichten doen pijn: ze kan zelf haar ruiten niet meer kuisen.  Het doet zelf pijn om iets op te rapen.

 

FACTS:

1. Mama verslaafd aan alcohol tijdens de zwangerschap
2. Papa vermoord
3. Opvoeding door tante en nonkel sinds haar 5e. Nonkel ontwikkelt kanker en sterft
4. Haar man heeft kankerWat denken jullie?Genoeg traumata voor een jongedame van 40, niet?  Zoveel verlies, pijn, verdriet en stress in haar jonge leven

MIJN ADVIES:

    1. Prioriteit 1: een gevoel van veiligheid en zekerheid creëren
    2. Emotionele – Psychotherapie. Psycholoog zoeken waar ze haar goed bij voelt om de vele trauma’s die ze heeft meegemaakt te helpen verwerken
    3. Chronische stress afremmen. Door die zware feiten stond C willens nillens onder voortdurende stress.             Chronische stress genereert een andere darmflora dus belangrijk om de darmflora te herstellen.  Via
      voeding (goeie vetten en eiwitten vermeerderen, geraffineerde koolhydraten en suiker verminderen,
      zuivel-en graanproducten verminderen).   Probiotica, prebiotica.  Suppletie van omega 3 en GABA.
      Vraag naar mijn advies.
    4. Ontspanning voorschrijven
    5. Pijn reduceren.
      Serotonine is een neurotransmitter dat pijn reduceert en rust biedt. Suppletie kan helpen om die
      serotonine-spiegel te verhogen:  vraag naar mijn advies
    6. Ontstekingen reduceren door zowel op voeding, stress, slaap en suppletie in te zetten.
    7. Immuniteit opkrikken
    8. Er zijn nog meer supplementen waar ik aan denk. Bij interesse: vraag me erover via een persoonlijk bericht

Share and Enjoy !