Is een gezonde voeding voor personen met diabetes nu best koolhydraatarm of toch niet?

In deze blog geef ik graag wat meer uitleg.

Koolhydraten vormen samen met vetten de belangrijkste energiebronnen in onze voeding.

In een gezonde voeding wordt ongeveer 55% van de totale energie (calorieën) geleverd door koolhydraten.
Dit betekent dat bij een gemiddelde behoefte voor vrouwen van 2000 kcal/dag, zowat 250 gram geleverd wordt door koolhydraten.  Voor een gemiddelde behoefte van 2500 kcal/dag voor een man komt dit overeen met ongeveer 340 gram koolhydraten.

Peer (160 g) = 15 gram koolhydraten

Snede brood (30 g) = 13 gram koolhydraten

Kleine aardappel (70 g) = 12 gram koolhydraten

60 gram ongekookte volkoren pasta (150 gram gekookt) =  38 g koolhydraten

1 koek met chocoladevulling (20 gram) = 14 koolhydraten

In de literatuur is er op vandaag nog veel onduidelijkheid omtrent de hoeveelheid koolhydraten we dienen te eten in een koolhydraatbeperkte voeding.  Ook in mijn rol als diabeteseducator krijg ik vaak de vraag “hoeveel koolhydraten mag ik nu eten?” op mijn bord voorgeschoteld.  Wat mij betreft, wordt dit antwoord gevormd door allerhande zaken;  eet-en beweeggewoontes, medicatie, glycemieregeling en behandeldoelen, zoals een lagere Hba1c, vermageren, kleinere buikomtrek, betere bloeddruk en cholesterol en is dus heel moeilijk te zeggen en sterk individueel verschillend.

Een voeding heel laag aan koolhydraten is niet voor iedereen geschikt en mag enkel op medisch voorschrift worden gestart en onder strikte begeleiding van arts, diëtist en educator.  Laat staan koolhydraten volledig te schrappen…

Menigmaal wordt mijn mening “wat ik er van vind om koolhydraten volledig van het bord te bannen” bevraagd.

Zelf ben ik hier uiterst voorzichtig mee en op dit moment ben ik hier zelf niet zo over te spreken.  Bijkomende studies en onderzoeken zullen mij hier vroeg of laat mogelijks een andere kijk op bieden, maar momenteel blijf ik standhouden met het gebruik van volwaardige voedingsklassen zoals koolhydraten, (gezonde) vetten én eiwitten.

En uiteraard is het zaak om duidelijkheid te scheppen over welke soort koolhydraten wel of niet kunnen.  Als we de voedingsdriehoek (cfr.  mijn blogtekst ‘De voedingsdriehoek’) erbij nemen dan worden alle suikers en toegevoegde suikers die jullie in de rode bol naast de driehoek terugvinden als niet essentieel en ongezond beschouwd; met name toegevoegde suikers uit fruitsap en melk, frisdrank, snoep, gebak maar ook de onrechtstreekse suikers uit frieten, pizza en sauzen .  Deze horen dus niet thuis in een gezonde voeding en schrap ik.  Om een aantal voorbeelden te bieden van wat wel kan, raad ik jullie aan om ook mijn blogtekst ‘Nonsense en common sense over koolhydraten’ erop na te lezen.  Deze kan jullie alleszins al helpen om de juiste keuzes te maken.

Mijn conclusie hierbij is dat een koolhydraatbeperkt voedingspatroon volgen niet zo eenvoudig is als het misschien lijkt.  Koolhydraten beperken, betekent dat er gezocht moet worden naar een andere manier om deze bron van energie te vervangen.  Daarnaast zorgen koolhydraten ook voor een verzadigd gevoel.  Een koolhydraatbeperkte voeding zal dan ook relatief meer vetten en eiwitten en mogelijks zout bevatten.  Wat opnieuw heel wat vragen doet rijzen:  hoeveel meer eiwitten mag of kan?  Welke vetten zijn dan wel ok?  En als persoon met diabetes is het van primordiaal belang om op de kwaliteit van de vetten te blijven letten gezien het een verhoogd risico op hart-en vaatziekten teweegbrengt.

Share and Enjoy !