Gebod 2 voor 2021: Beweeg voor het eten ipv na het eten

Gezonde spiercellen in actie halen energie halen uit de eigen in de spieren aanwezige glycogeen (glucose) voorraad.

Als deze voorraad in de cellen bijna op is (vergelijk het met een lege batterij– dan moet er worden opgeladen).  De cel produceert in deze situatie een signaalstof, AMPK genaamd.  AMPK is een stofje dat zegt: “we moeten glucose in de cel brengen’.  Zo wordt er dus actief glucose uit de bloedbaan opgenomen.
Dat is ook de reden waarom beweging zo belangrijk is. Het zorgt er namelijk voor dat insuline zijn ding kan doen dat het zou moeten doen.  Beweging zorgt er nl voor dat we energie verbruiken.  Onze cellen gaan dus met plezier de celdeur openmaken om insuline binnen te laten.  Hierdoor blijft onze bloedsuikerspiegel stabiel.

Bewegen we niet en eten we veel koolhydraat-of suikerrijke voeding en ev. tussendoortjes dan zal de spiercel nooit door de glycogeenvoorraad heen geraken.  Enerzijds maakt dat de cel ‘lui’. Anderzijds reageert insuline pathologisch door de boel te gaan forceren en de cellen te verplichten hun deur te openen, terwijl zij nog meer dan voldoende voorraad hebben.  Insuline verplicht de cellen energie te verliezen (nodeloos) zodoende insuline toch maar ‘zijn goedje’ kwijt kan.  Echter er wordt minder AMPK geproduceerd omdat de cellen steeds afhankelijker wordt van insuline voor opname van glucose.  Minder energie betekent dat we ons futloos en leeg voelen.  Hierdoor neigen we weer naar (zoet) eten en geraken we in een vicieuze cirkel.  En als je lichaam heel ver wordt gedwongen om energie af te breken dan wordt dit urinezuur of jicht = spieren en gewrichten verzuren.  Teveel, te vaak eten, niet bewegen houden je bloedsuikerspiegel hoog met als gevolg dat je gevoeliger wordt voor chronische ontstekingen.  En dit is een voorbode voor overgewicht, obesitas, diabetes maar ook bv. kanker. Hoe hoger je bloedglucosespiegel, hoe agressiever die kankercel wordt.

Het is dus belangrijk dat de spieren af en toe met een tekort te maken hebben.
Jouw lichaam af en toe eens challengen door het bv. niet te geven wat het wil, is heel gezond!  Daarom is nuchter bewegen en intermittent fasting heel gunstig zijn voor de bloedsuikerregulatie en dus voor ons lichaam.

Maak de voorraad dus eerst leeg en ga dan pas weer gaan tanken.  Zoniet ga je je al weer volstoppen terwijl er nog voorraad is
en zo verdik je (in plaats van te vermageren).
 

Glucose of suiker wordt opgestaan als vet als je het niet nodig hebt.

Wist-je-dat-je: Evolutionair gezien ging men eerst jagen en verzamelen om te kunnen eten.  Bewegen kwam dus voor de maaltijd. Eenmaal men eten gevonden had, ging men erbij gaan zitten.  Wat doet eten met de zin om te bewegen?  Het remt het! Als je eet, moet je rusten.  Dus best niet bewegen na het eten.  Ons lichaam is meer voorbereid op sport als je nuchter bent.  Je presteert veel beter op een nuchtere maag: thv je spieren maar ook thv je brein!

Gezonde groetjes,

Anne-Sophie

Share and Enjoy !