Obesitas en verhoogde cholesterol

Wist je dat:

  • 1 glas zoete witte wijn gelijk staat aan 35g suiker of 140kcal.  1 glas per week zoete witte wijn extra doet je gewicht met 1kg toenemen op 1 jaar.  Idem voor een handjevol pinda’s, 1 chocoladekoek, 1 blikje frisdrank of 1 glas chocolademelk?
  • Wie elke dag 3u staat ipv zit, jaarlijk zo’n 3kg verbrandt?
  • Je 3 jaar langer leeft als je buikomtrek met 10% daalt?
  • 10% gewichtsdaling gelijk staat voor 20% minder overlijdens?
  • Een gemiddelde gewichtsafname met 7% het risico op type 2 diabetes 58% doet dalen?
  • Indien we de BMI met 1 eenheid zouden kunnen laten dalen, de Belgische staat 200 miljoen euro per jaar zou kunnen besparen?
  • We niet alle vetten uit onze voeding moeten bannen?
  • Een buikomtrek tot 80 cm voor vrouwen héél goed is.  Tot 88cm acceptabel.  >88 cm heel ongezond.  Voor mannen is tot 94cm héél goed, tot 102 cm acceptabel en >102 cm heel ongezond
  • We 55% van onze energie moeten halen uit koolhydraten, liefst meervoudige suikers (volkoren producten)?
  • Niet alle cholesterol slecht voor ons is?
  • Een eitje per week kan, zelf 2 tot 3 eitjes
  • Schaal-en schelpdieren niet slecht zijn voor het gehalte cholesterol in ons bloed?

Stel je ook eens even het volgende voor: we zitten met z’n allen gemiddeld maar liefst 8.3u.  Jongeren nog net iets meer: 9.5u en kleuters 6u.  OK, wat dan nog, zou je misschien kunnen denken, daar kraait toch geen haan naar.  FOUT gedacht!  Menig wetenschapper die zich met gezondheid bezighoudt loeide reeds de alarmbel (mogelijks samengaand met een kraaiende haan).  Een sedentaire levensstijl is ongezond: klaar!  Verder is het zo dat wie meer dan 5u per dag zit, 2-3 jaar vroeger sterft!  En die weg naar dat einde verloopt vrij zwaar.  Ja, zwaar, dat mag je letterlijk nemen: 1 op 2 volwassen Vlamingen heeft overgewicht. 1 op 7 is obees. 1 op 10 Vlaamse jongeren heeft last van overgewicht, 1 op 16 is obees.  Overgewicht en obesitas wordt een ware epidemie met alle gevolgen van dien: je ontwikkelt makkelijker hart-en vaatziekten, diabetes, kanker, hypercholesterolemie, slaapstoornissen en slaapapneu, artrose, kortademigheid, enz.Afbeeldingsresultaat voor sedentair leven

Dus tijd om er iets aan te doen: hef je gat op en beweeg!  30′ per dag als volwassene en 60′ per dag als kind zou goed voor ons zijn!  Daarbij hoef je niet onmiddellijk aan topsport te doen.  Bewegen zoals de trap nemen ipv de lift, het huishouden, gras afrijden zijn goede voorbeelden.  Een licht verhoogde hartslag en ademhaling dat is alles.  Bekijk je voedingsgewoontes ook ‘s.  Een goede leidraad is de actieve voedingsdriehoek.

Share and Enjoy !